vrijdag, juli 23, 2004

Ready to roll !

Gisteren naar de fietsenboer geweest, nieuwe buitenbandjes gekocht. Nu bestaan er banden in alle soorten, kleuren en maten. Keuze te over, en kiezen is verliezen.

Voor mijn weekendfiets stond de keuze echter al vast. Alhoewel ik van de vorige banden op deze fiets, Continental Sport 1000, ook wel tevreden was heb ik deze keer gekozen voor de Continental Grand Prix 3000. Tot nog toe heb ik hierover niets dan lof gelezen en gehoord. Wel niet echt heel goedkoop, 29,5 euro/stuk. Dat valt nog wel mee, en kwaliteit heeft zijn prijs zeker?

Tegelijkertijd heb ik voor mijn woon-werkfiets ook maar nieuwe buitenbanden gekocht, want de bandjes die er nu op liggen zijn stilaan aan vervanging toe. Het waren wel prachtige bandjes: Michelin Axial Sport. Volgens mij "the best a bike can get". Lage rolweerstand, goed tegen lekken, slijtvast: alle eigenschappen van een goede band voor woon-werkverkeer. Maar aan alles komt een einde, dus ook aan mijn Michelins.
Tot mijn ontzetting is de Axial Sport blijkbaar niet meer te krijgen, althans niet in mijn fietsenwinkel. Mijn fietsenmaker kon mij wel vertellen dat Michelin een soortgelijke band heeft: de Michelin Speedium, 14,50 euro/stuk. Het profiel komt in elk geval al overeen, nu nog hopen dat deze band ook al de andere goede eigenschappen van de Axial Sport heeft meegekregen.

Terug thuis onmiddelijk begonnen met het monteren van de GP 3000 op mijn weekendfiets. Vers uit de doos en direct op de velg, dat ging wel niet zo vlot. Na heel wat trekken en sleuren heb ik de band er uiteindelijk toch opgekregen. Deze morgen er dan de eerste keer op gereden. Eerste indruk is goed maar niet echt spectaculair beter dan de goedkopere Sport 1000. Natuurlijk kan het wel zijn dat dat aan de staat van de weg lag. Door het onweer dat deze nacht over het land heeft geraast lagen de veldwegen er weer extreem vettig bij. Geen ideale omstandigheden om nieuwe banden uit te testen. Morgen zal misschien een betere test zijn: dan rij ik immers de Ti Light Classic.

update(1): Ben net terug van het werk.  De Ti Light Classic zal ik moeten laten schieten.  Ben op de terugweg naar huis onderuit gegaan in een modderplas, niets ernstig maar mijn fiets is wel extreem vuil.  In plaats van morgenvoormiddag te fietsen zal het wassen worden.  Kan ik ineens ook mijn nieuwe banden op mijn woon-werkfiets leggen.

Geen opmerkingen: