dinsdag, oktober 24, 2006

Het fietsjaar zit er (bijna) op!

Vanaf dit weekend schakelen we weer over op het winteruur en dat zou betekenen dat ik altijd in het donker moet rijden, 's morgen en 's avond. Langs onverlichte verkavelingswegen is dat niet echt plezant, laat staan veilig. Daarom stop ik bij de uurverandering altijd met mijn woon-werkverkeer. Een paar drukke dagen op het werk verplichten mij om er vandaag, drie dagen vroeger dan gepland, een eind aan te maken. Nu mogen we weer overstappen op trein en bus.

Mijn laatste fietsdag dus, tijd om een balans op te maken. Dit jaar starte mijn fietsjaar al op 6 maart. De eerste weken soms nog door de vrieskou maar daarna ging de temperatuur crescendo, mijn conditie ook trouwens. In maart en april ging ik telkens 9 dagen met de fiets. Mei was dan weer een topper met 14 fietsdagen. Mede door een weekje verlof werd er in juni maar 9 dagen naar het werk gefietst. De hittemaand juli was goed voor 12 fietsdagen en de regenmaand augustus heb ik schitterend overleefd en toch nog 14 fietsdagen gehaald. Verlofmaand september scoorde ondermaats met amper 4 fietsdagen, maar wel drie weken verlof. Oktober was uiteindelijk nog goed voor 11 fietsdagen.

In totaal dus 82 fietsdagen, met 6232 kilometer in de benen. Als je dit uitrekent in tijd heb ik ruw geschat zo'n 10 dagen, volledige dagen van 24 uren, op de fiets doorgebracht. En dit enkel om naar het werk te rijden. Mijn vrijetijdsfietsen is daarin niet meegerekend. Als je het genoeg in perspectief bekijkt vallen die 9 lekke banden dit jaar dan toch nog goed mee.

Financieel betekent dit vruchtbare fietsjaar natuurlijk ook een hele vooruitgang in vergelijking met de voorgaande jaren. Dit jaar bracht mijn fietsvergoeding mij 918,60 euro op, onbelast. En dan zwijg ik nog over het geld dat ik uitgespaard heb door niet met de wagen te gaan. Je kan trouwens altijd zelf eens de simulatie doen.

Overzicht van mijn woon-werkprestaties van de afgelopen jaren:

  • 2004: 56 fietsdagen (van 5 mei tot 12 oktober)
  • 2005: 64 fietsdagen (van 7 april tot 20 oktober)
  • 2006: 82 fietsdagen (van 6 april tot 24 oktober)

Geen opmerkingen: