zaterdag, oktober 21, 2006

Schijfremmen en andere hydraulica


Deze week zijn we begonnen aan een nieuw hoofdstuk in onze cursus fietsmechaniek: hydraulische remmen, zowel de schijf- als de velgremmen. Wat die hydraulische velgremmen betreft is de keuze echter beperkt tot Magura. Bij de schijfremmen zijn er wel wat meer spelers op de markt: Avid, Hayes, Magura, Formula, Hope, Grimeca en het onvermijdelijke Shimano.

Grootste voordeel van schijfremmen is natuurlijk de grote remkracht, in alle omstandigheden. Verder laten de remmen zich ook veel lichter bedienen en slijten je velgen niet uit door contact met remblokken. Nadelen zijn dan weer de gecompliceerdere montage en natuurlijk ook de meerprijs. Komt daarbij dat wanneer je remblokken in contact komen met olie ze enkel nog goed zijn voor de vuilbak.

Waar moet je nog op letten?

Eerst en vooral dat je frame geschikt is voor het monteren van schijfremmen. Om de schijfremmen te kunnen monteren moet je frame beschikken over schijfremnokken. Daarnaast moet het frame stevig genoeg zijn om de grote krachten te kunnen opvangen. Er bestaan wel adapters om frames, zonder schijfremnokken, toch te voorzien van schijfremmen. Maar dat is toch geen ideale oplossing. En de kans dat je frame het niet lang zal houden is reëel.

Zorg ook voor de juiste schijf voor het juiste gebruik. Downhillers gebruiken schijven van 203 mm, en tegenwoordig zelfs tot 230 mm. Voor cross country of freeride volstaat 160-180 mm. Heel belangrijk is te letten op welke schijfdiameter bij je vork hoort. Lichte vorken in combinatie met zware, grote schijven leiden onvermijdelijk tot problemen.

Bij hydraulische remmen worden twee soorten olieën gebruikt. Minerale olie is voor Magura en Shimano. Alle andere merken gebruiken DOT-olie (DOT staat voor Department of Transportation), een sythetische olie. Hoe hoger het bijhorende cijfer, hoe beter de kwaliteit van de olie en natuurlijk ook hoe duurder. In tegenstelling tot minerale olie is DOT-olie agressief en de twee soorten mengen zorgt voor schade aan je materiaal. Ook opletten voor morsen op het frame want de lakschade is onherstelbaar.

Hydraulische olieremmen en lucht gaan niet samen. Daarom moet je zorgen voor luchtvrije leidingen. Zoniet gaan je remmen sponzig aanvoelen en vermindert je remkracht. Het principe van ontluchten is meestal dezelfde. Alleen brengen de fabrikanten allen hun eigen ontluchtingssets op de markt.

Bij de montage van de schijfremmen is het heel belangrijk dat de schijfremnokken vlak zijn. Voor het vlakken van deze nokken gebruikt men een vlakfrees. Vooral de vlakfrees van Cyclus Tools is handig omdat je dan de twee nokken gelijktijdig kan frezen.

Tot zover de theorie, vanaf volgende week de praktijk!

UPDATE (6/12/2006): In O²Bikers (#126) verscheen deze maand een handig overzicht van het aanbod schijfremmen voor 2007, zowel deze met kabel als de hydraulische remsystemen. Mail for Scan (MfS)

Geen opmerkingen: