donderdag, april 27, 2006

Geen nieuws, is goed nieuws, of toch niet?

Deze week nog een paar laatste knopen doorgehakt wat de opbouw van mijn nieuwe (Cer)vélo betreft. De ketting (Shimano Ultegra) zal vervangen worden door een ketting van KMC, zo eentje met een slotje waardoor het onderhoud wat makkelijker wordt. Om mijn trainingslog nog meer te kunnen vullen met allerhande nuttige en onnuttige informatie heb ik er mij ook een VDO MC 1.0, met hoogtemeter, laten op plaatsen. De kader zou normaal deze week geleverd worden, de rest van de onderdelen zijn ook voorradig, alleen de wielen zouden nog voor problemen kunnen zorgen. Easton kan met de productie de grote vraag blijkbaar niet volgen. Het zal dus nog bang afwachten worden. Zolang ik niets hoor ga ik er van uit dat de fiets kan opgebouwd worden zoals ik hem besteld heb.

Waar ik wel nieuws van heb ontvangen is de politie van de zone West-Limburg. Ze hebben mij blijkbaar op foto vastgelegd toen ik het frame ging bekijken, zowel op de heen- als de terugrit nota bene. Resultaat: 240 euro minnelijke schikking. Daar moet ik dus wel bijna drie maanden voor naar het werk fietsen! Mijn auto zal dus nog minder buitenkomen, enkel voor hoognodige verplaatsingen. Dat maakt het natuurlijk wel makkelijker om mijn doel van dit jaar "meer kilometers met de fiets dan met de wagen" te halen.

Ondertussen ben ik ook ingeschreven voor de Gran Fondo Eddy Merckx van 10 juni én denk ik er aan om mee te doen aan het Belgisch Kampioenshap voor Wieletoeristen in Wijgmaal. Niet dat ik denk dat ik een kans maak, wel om eens de sfeer op te snuiven bij een echte wedstrijd met rode en groene vlag op een afgesloten parcours,.... Lijkt mij wel eens leuk.

dinsdag, april 18, 2006

Le nouveau Cervélo est commandé!

Zaterdag ben ik eens gaan kijken naar de Cervélo Soloist Team. Op foto vond ik hem zeer geslaagd maar ik had de kader nog nooit in het echt gezien. Het was in elk geval geen teleurstelling. Was zelfs zo door dit frame gecharmeerd dat ik het onmiddellijk heb besteld. Wat de verdere opbouw betreft ga ik het eenvoudig houden. Een Shimano Ultegra 10 speed groep, stuur en stuurpen van Pro PLT, zadel van Fizik en LOOK-pedalen. Na lang twijfelen tussen de Easton Vista's en Circuits heb ik toch maar voor de laatste wielen gekozen. Ze zijn niet veel lichter, maar door de andere manier van spaken zouden ze veel steviger en stijver moeten zijn.

Omdat het toch een aanzienlijk bedrag is dat ik ga uitgeven, het frame alleen kost zo'n 1100 euro, heb ik ook besloten om een fietsmeting te laten uitvoeren. Deze meting heeft tot doel de juiste framemaat te bepalen en het berekenen van de optimale zitpositie. Gelukkig kon ik deze week nog een afspraak versieren bij het Cycling Research Center in Tielt-Winge. Als ik mijn maten heb doorgegeven kan men hopelijk snel beginnen met de opbouw.

vrijdag, april 14, 2006

Terug van weggeweest!

Ook letterlijk terug van weggeweest. Vorig week namelijk een weekje gaan snowboaden in Les Menuires. Dit skistation maakt deel uit van les Trois Vallées en dit is met 600 kilometer geprepareerde piste het grootste aaneengesloten skigebied ter wereld!

Wat het fietsen betreft heb ik begin deze week mijn eerste fietsstaat ingeleverd. In de maand maart 9 keer met de fiets naar het werk gegaan. Officieel doe ik vanaf dit jaar 70 kilometer, maar eigenlijk zijn het er dik 78. Onze personeelsdienst twijfelde blijkbaar aan de oprechtheid van mijn aanvraag en heeft het kilometeraantal op 70 gebracht. Ronduit belachelijk, ik ben zelfs niet verplicht om de kortste weg naar het werk te nemen, maar ik ga daar zeker geen woorden aan vuil maken en geef dus 70 kilometer op. Ik ben al blij dat ik een fietsvergoeding krijg en dat heeft mij voor de maand maart weer 95 euro opgeleverd.

Dat geld gaat trouwens goed besteed worden want het is serieus beginnen kriebelen om mij een nieuwe fiets aan te schaffen. Lange tijd dacht ik een TREK 5200 OCLV carbon fiets te kopen. Mijn droom was echter al een tijdje een Cervélo, maar die leek niet echt in mijn budget te vallen. Daarbij zijn er in Vlaanderen niet zo veel dealers die Cervélo verkopen. Uit pure nieuwsgierigheid toch maar eens een offerte laten opmaken bij de dichtstbijzijnde dealer en groot was mijn verbazing toen bleek dat een Cervélo toch nog binnen mijn budget paste. Het gaat hier dan wel om een aluminium frame, maar wel eentje dat ook gebruikt wordt door de profs van het CSC-wielerteam. Morgen ga ik het frame voor het eerst in levende lijve bekijken, en als die eerste kennismaking meevalt wordt de Cervélo Soloist Team mijn volgende fiets.

Ondertussen loopt ook het project om voor mijn vriendin een koersfiets op te bouwen ten einde. De kader is een TREK maat 48 in de kleuren van US Postal van enkele jaartjes oud die ik voor een mooie prijs op het internet heb kunnen kopen. De rest van de onderdelen heb ik nieuw gekocht: een Campagnolo Mirage triple 9 speed groep en Campagonolo Vento wielen. Enkel een zadel en de pedalen ontbreken nog. De opbouw was voor mij ook een goede generale repetitie voor mijn avondcursus fietsmecanicien. Binnen een kleine maand heb ik immers een examen dat zal bepalen of ik mag overgaan naar het tweede jaar.