dinsdag, oktober 03, 2006

8 oktober: de keuze is aan mij!

Nog een paar dagen slapen en ik mag weer een democratische daad gaan stellen, de verkiezingen voor de gemeente- en provincieraad. Als ik nu mijn keuze laat bepalen door mijn grootste passie "de fiets" zal mijn stem zeker NIET naar de meerderheid gaan. Het fietsbeleid in Landen, mijn gemeente, is namelijk onbestaand. Kan ook moeilijk anders in een gemeente waar ooit zou zijn geopteerd om ergens geen fietspad aan te leggen zodat de fietsers het autoverkeer kunnen blijven afremmen. Ik word dus beschouwd als een levende verkeersremmer. Leuk! Bedankt stadsbestuur!

Maar ik ben blijkbaar niet de enige Landenaar die niet tevreden is met dit wanbeleid. Volgens het Nieuwsblad en hun "grootste buurtonderzoek in Vlaanderen" is nog geen 23 % van de Landenaren tevreden met het onderhoud van wegen en voetpaden (en naar ik mag hopen horen daar ook de schaarse fietspaden bij) Nog volgens het Nieuwsblad vinden de Landenaren het wel een heel belangrijk thema (97,50%). Nu kan ik bijna dagelijks een vergelijkend onderzoek doen. Mijn rit van en naar het werk gaat over 4 gemeenten: Landen, Sint-Truiden, Alken en Hasselt. En Landen staat voor mij duidelijk aan kop als het gaat over fietsonvriendelijkheid en ?onveiligheid. Dat valt ook op in de cijfers. Sint-Truiden staat in dit onderzoek op de voorlaatste plaats als het gaat om tevredenheid over het onderhoud van de wegen en voetpaden. Maar het haalt wel meer dan 40%, bijna het dubbel van Landen. Hasselt staat duidelijk aan kop want daar zijn dus bijna drie keer zoveel mensen tevreden dan in Landen. In mijn ogen verdient Alken de grootste pluim. Op mijn traject bijna overal fietspaden, die ook nog eens goed onderhouden zijn.

Waar dit wanbeleid toe leidt is dat bijvoorbeeld amper één op vijf leerlingen van de de Middenschool, het zogenaamde "Klooster", met de fiets naar school komt. En dat in een landelijke gemeente als Landen. Mensen durven niet met de fiets naar de winkel - levensgevaarlijk - en ik kan ze geen ongelijk geven.

Op wie ik niet moet stemmen is duidelijk, nu nog tegen zondag uitvlooien op wie ik dan wel moet stemmen. Kiezer, het is een harde job!

Geen opmerkingen: