maandag, december 11, 2006

Een nieuwe cockpit: Sigma BC-1606L


Voor het eerst dit jaar nog eens de Bloso-route van het Meerdaalwoud gereden. Gisterenmorgen goed vroeg vertrokken. Door dat vroege uur konden we onze auto makkelijk kwijt op de parking aan de sporthal in Bierbeek. De rode route heeft geen noemenswaardige hindernissen, dus ideaal als opwarmertje. Nadien de blauwe route met als hoogtepunt de gekende klim aan de Kluis. Het parcours is niet wauw, maar wel het beste MTB-alternatief zo dicht bij huis.

Volgende week ga ik terug naar de Oostkantons. Nog eens genieten van het echte mountainbiken in Sankt-Vith. Tegen die tijd heb ik hopelijk mijn nieuwe cockpit geïnstalleerd. Na mijn slechte ervaring met de draadloze versie van Sigma (BC 1600), terwijl de draadversie wel degelijk werkte, heb ik opnieuw gekozen voor een draadloze (digitaal deze keer) fietscomputer. Bij het mountainbiken geeft dit toch een aantal voordelen: de draad kan nergens achter blijven hangen, en wanneer je je vork demonteert om de lagers te smeren moet je je snelheidssensor niet steeds demonteren.

Mijn nieuwe aanwinst is de Sigma BC-1606L DTS Wireless. L staat voor (back)Light, ideaal om ook in het donker oog te hebben voor je ritgegevens. Verder zijn zowat alle fietsfuncties aanwezig die op een fietscomputer horen te zitten. Nu alleen hopen dat het geen miskoop wordt want in Fiets Magazine van oktober bleek het systeem niet echt bedrijfszeker. Zo zou de fietscomputer vrij makkelijk uit de houder springen én maakte de batterij slecht contact waardoor hij al eens durft uitvallen. Vanaf volgende week zal ik deze fietscomputer dus eens zelf aan de tand kunnen voelen, wordt dus zeker vervolgd!

UPDATE (30/12): Na enkele ritten kan ik (voorlopig) zeggen dat ik weinig last heb van de mankementen waar Fiets Magazine op stootte. Enig nadeel is dat de fietscomputer bij een langere pauze zichzelf uitschakelt en niet meer automatisch opstart wanneer je je rit hervat. Je moet dus eerst een toets indrukken vooraleer de fietscomputer opnieuw begint met registreren. Dit geldt wel enkel wanneer je langer stilstaat, wanneer je maar even stopt is er geen probleem.

Geen opmerkingen: