maandag, januari 15, 2007

Review: Shimano XTR

Zoals gemeld in mijn vorig bericht heb ik dit weekend eens met echt topmateriaal mogen rondrijden. In het kader van de XTR promotour bood Shimano immers de kans om hun vernieuwde "XTR" uit testen. Vermits ik zelf met een mountainbike van Thompson rij koos ik nu ook voor een Thompson, maar dan wel het topframe, de X-Line Carbon. Om mij een voormiddag uit te leven kreeg ik van Shimano dus een fiets in mijn handen geduwd van om en bij de 4.000 euro. Nice!

Met mijn Thompson Mach 5 als referentiemateriaal is de X-line echt wel een paar klassen hoger (dat geldt trouwens ook voor de prijsklasse). Dat voel je in de eerste plaats aan het gewicht, zeker in een beklimming wanneer de zwaartekracht begint mee te spelen. Naast het gewicht heb je door de hogere stijfheid van het frame ook een beter gevoel op je fiets, meer controle, en dat voel je bijvoorbeeld goed in de afdalingen of bij snelle passage van een singletrack. Wat de dempende eigenschap van carbon betreft heb ik hier altijd al mijn twijfels gehad, en ik ben nog steeds niet overtuigd. Een gevoel van verhoogd comfort heb ik in elk geval niet kunnen waarnemen.

Over de XTR-groep dan....

Mijn fiets was uitgerust met de RapidFirePlus schakelgrepen. Die kan je trouwens ook terugvinden bij de XT en LX-groep voor 2007. het verschil, de "plus", met de normale, vroegere Rapid Fires is dat je nu aan beide hendels zowel kan trekken als duwen. Dit wordt Two way Release genoemd. Vroeger was de kleine hendel enkel met de wijsvinger te bedienen (trekken), maar nu dus ook met de duim (duwen). Shimano claimt dat je snel die wijsvinger zal weglaten en de bediening aan je duim zal overlaten. Daar heb ik tijdens de rit eigenlijk weinig van gemerkt. Ik heb het wel een aantal keer geprobeerd, maar toch herviel ik telkens in mijn oude gewoonte om de grote hendel met de duim en de kleine hendel met de wijsvinger te manipuleren. Blijkbaar macht der gewoonte die er in één rit niet uit te krijgen is. Misschien dat dit na verloop van tijd wel lukt?

Wat wel een opmerkelijke verbetering is de zogenaamde "Instant Release", enkel terug te vinden op de XTR trouwens. Dit betekent dat de schakelbeweging wordt gestart vanaf het moment dat je de schakelhendel in beweging brengt. Hierdoor kan je merkelijk sneller schakelen. De Multi Release, waarbij het mogelijk wordt meervoudig te schakelen met één schakelactie kon mij dan weer minder bekoren. Bij een korte beweging schuift de versnelling één tandkrans op, bij een langere beweging twee kransen. In al mijn hevigheid actveerde ik soms de Multi Release terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling was. Over de schakelprecisie kunnen we kort zijn: perfect, snel een accuraat. Op ergonomisch vlak liggen de schakelgrepen trouwens goed in de hand, dus ook hier heeft Shimano geen steek laten vallen. Al was dat vroeger vooral een probleem van de Dual Control-grepen.

Op het trapmechanisme was niets aan te merken. De traparmen en trapas zullen wel weer wat lichter en stijver zijn maar het viel niet bijzonder op. De ondergrond was niet extreem modderig dus een waterdichte test op "chainsuck" was het niet echt. Het middenblad uit titanium, met een carbon binnendeel, zou in elk geval merkbaar slijtvaster moeten zijn, zeker in vergelijking de vorige XTR-kettingwielen.

Voor het eerst op stap met schijfremmen. Het gewichtsverschil met mijn V-brakes was, door de lichte fiets en groep, hoegenaamd niet merkbaar. Wel merkbaar was de enorme remkracht, die desondanks goed doseerbaar bleef. Ik ben nooit een fan van schijfremmen geweest, zeker niet op Belgische bodem, maar nu ben ik toch al meer opgeschoven richting schijfremmenkamp.

Save the best for last! De grootste verassing waren voor mij de wielen. Ongelooflijk hoe snel je kan optrekken met die vlieggewichten (1525 gr). Met deze wielen win je na elke bocht enkele meters dan wanneer je met standaardwielen zou rijden.

Tensotte nog een woordje over het design. De "X" staat duidelijk centraal in de vormgeving. Dat zie je mooi aan de achterderailleur. Niet echt functioneel, maar het oog wil ook wat. Zeker voor die prijs.

Alleen maar positieve commentaar? Dat mag ook wel als gewoon bent van met een mountainbike rond te rijden die 4 keer minder kost. Al was er één groot minpunt, en dat waren de banden. Door Shimano waren alle fietsen voorzien van zomerbandjes. Op de veldwegen kon ik er goed mee uit de voeten. Maar in het bos en op de echt modderige stroken was het soms echt een slijkballet om recht te blijven. Twee keer is dat mij niet gelukt, met een gezwollen rechterpols een een gehavende knie als gevolg. Tja... no pain, no gain!


Nuttige Links:
Homepage Shimano XTR
Folder Shimano XTR PDF (NL)

Geen opmerkingen: