woensdag, januari 24, 2007

het sojamelk experiment


In mijn zoektocht naar gezonde, maar ook lekkere, voeding heb eens iets nieuws geprobeerd. Als ontbijt heb ik een hele tijd geleden de calorie- en suikerrijke ontbijgranen van Kellogg's afgezworen en ben ik overgeschakeld op muësli. Een mix van haver- en tarwevlokken, aangevuld met rozijnen en hazelnoten. Een muesli-ontbijt benadert de aanbreng van voedingsstoffen zoals in een gezond broodontbijt, maar is vetarmer.

Sinds deze week heb ik het menu wat aangepast en ben ik van gewone halfvolle koemelk overgestapt op sojamelk. Net als gewone melk is sojamelk een uitstekende bron van eiwitten, isoflavonen en B-vitamines, en dus erg voedzaam. Beiden hebben ongeveer ook evenveel vet. Het grote verschil is echter de samenstelling van dit vet. Er zijn heel veel verschillende soorten vet, met de klassieke indeling in verzadigde en onverzadigde vetzuren. Onverzadigde vetten zijn de ?goede? vetten, verzadigde de ?slechte?. Vet uit melk is voor ongeveer 2/3 deel verzadigd en voor 1/3 deel onverzadigd. Bij sojamelk is amper 15% van het vet verzadigd.

We zullen zien wat het wordt met dit experiment. Voor de smaak hoef ik alvast niet meer over te schakelen naar gewone koemelk want ik vind die sojamelk eigenlijk wel lekker.

Geen opmerkingen: