zondag, januari 07, 2007

Duatlon: een koppeltraining


Om binnen twee weken toch niet helemaal een mal figuur te slaan heb ik vandaag een koppeltraining afgewerkt. Zo een koppeltraining betekent dat je oefent op de overgang van het fietsen naar het lopen en omgekeerd. Als je op training enkel of fietst of loopt lijkt het logisch dat je wel beter wordt in elk van deze sporttakken, maar dan heb je nog niet getraind op de overgang. En omdat je beenspieren de overgang van lopen naar fietsen niet altijd goed verwerken moet je hen leren om die switch te maken. Tegelijkertijd leer je ook hoe je best je materiaal plaatst om snel de wissel te kunnen uitvoeren. Waar leg je best je helm? hoe snel van schoenen wisselen, ...

De noodzaak van de koppeltraining was mij duidelijk, nu nog de vraag; hoe pak ik dit aan? Er zijn namelijk twee mogelijkheden. Ofwel train je echt op de overgang zelf en maak je kleine rondjes met heel wat wissels. Ofwel probeer je eerder de wedstrijdomstandigheden na te bootsen met langere trainingsafstanden en minder wissels. Omdat het mijn eerste koppeltraining was besloot ik
mijn beenspieren niet te zeer te belasten en koos ik voor de de mindere wissels en de langere afstand, en maakte ik er dus een echte run-bike-run van.

Om de beenspieren in "loopstand" te plaatsen liep ik eerst een rondje van drie kilometer. Nadien sprong ik op de fiets richting Hannuit om daar op het plaatselijk mountainbikeparcours in te pikken. Bedoeling was zo'n 30 kilometer te rijden, uiteindelijk bleken het er 39 km. Afronden deed ik opnieuw met het looprondje van 3 kilometer.

De overgang van lopen naar fietsen, en daarna terug lopen, ging eigenlijk vlotter dan ik had gedacht. Enkel bij het fietsen had ik eerst wat lood in de benen. Natuurlijk heb ik deze training niet op snelheid afgewerkt, dus waarschijnlijk dat dat er ook toe doet. Bij de tweede loop wel wat last van opkomende krampen in mijn kuiten, maar nog goed te verdragen.

Al bij al ben ik heel tevreden, met vandaag een totaaltijd van 2 uur en 6 minuten moet ik (hopelijk) niet vrezen dat ik binnen twee weken zal afgaan. "Afzien" daarentegen, daar twijfel ik niet aan!

Geen opmerkingen: