zondag, januari 02, 2005

Een nieuw jaar, een nieuw begin!

Allereerst aan iedereen een gelukkig en voorspoedig 2005, zowel op sportief, professioneel als persoonlijk vlak.

"Een nieuw jaar, een nieuw begin", ook voor mijn "fietscarrière". Ik heb van mijn eega namelijk een boek over wielrennen gekregen: 'Het complete trainingshandboek voor de wielrenner' van Paul Van den Bosch. Vandaag heb ik de eerste zin van de achterflap "Trainen is meer dan zo hard en zo lang mogelijk op de trappers duwen" toch al in de praktijk gebracht: 47 km tegen 21 km/h en terwijl luisterend naar de Hotlist op Studio Brussel.

Maar het begin van het jaar betekent ook wilde plannen en goede voornemens. Zo ga ik proberen om ook tijdens mijn woon-werkverkeer de principes van een goede training toe te passen en niet altijd "zo hard mogelijk op de trappers duwen". Een beetje interval, een beetje hersteltraining, kortom een beetje variatie zou niet slecht zijn. De bedoeling is ook om dit jaar zo'n 100 dagen met de fiets gaan te werken. Dat betekent een kleine 7000 km woon-werkverkeer, bijna het dubbele van dit jaar. Ik weet het, zéér ambitieus maar we zullen wel zien waar we uitkomen.

Natuurlijk heb ik ook een aantal objectieven als "wielertoerist". In de eerste plaats een aantal klassiekers, waarvan De Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik hoog op mijn verlanglijstje staan. Daarnaast ook een aantal lokale wielerritten, met Landen-Trois Pont-Landen als uitschieter: 210 km op een geaccidenteerd parcours. Tenslotte heb ik ook een tweedaagse met de mountainbike in gedachte. Concreet wil ik ergens begin mei de Transardennaise (160 km van La Roche naar Bouillon) of de Transgaumaise (140 km in Virton en omstreken) rijden. Maar het zal er ook van af hangen hoe vlot dit te organiseren is, en of ik volk meekrijg: want alleen is ook maar alleen.

Als allerlaatste voornemen heb ik mijn zinnen gezet op een GPS voor op de fiets. Ik heb al een beetje research gedaan en mijn oog is gevallen op de Magellan Meridian Gold. In combinatie met de COTACOL encyclopedie lijkt mij dit een ideale partner bij het rijden van vooraf uitgestippelde routes. Dan kan ik eindelijk eens de beklimmingen rijden die ik gepland had, in plaats van de verkeerde helling op te rijden. Hint voor mijn direct omgeving: binnenkort verjaar ik!

Enfin, vele plannen en veel goede voornemens.

PS: geen verslag van Lummen of Diest, om de simpele reden dat ik ze niet gereden heb. Te nat, te veel volk, te moe,.... Te veel excuses!

Geen opmerkingen: