dinsdag, januari 11, 2005

Een man maakt een plan!

Hoe meer ik in mijn trainingshandboek lees, hoe meer zin ik heb om op de fiets te kruipen. Ondertussen heb ik mij ook al een tweede boek aangeschaft. Gisteren was ik in de Standaard Boekhandel en daar stond het trainingsboek van niemand minder dan Lance Armstrong. Niet dat ik een grote fan ben van deze Texaan, maar voor 10 euro kon ik "Lance Armstrongs Trainingsprogramma: in 7 weken naar een optimale prestatie" toch niet laten liggen.

Natuurlijk moet ik mijn lectuur dan nog in de praktijk brengen. Een eerste principe uit deze trainingshandboeken dat ik ga toepassen is het actief herstel.

In plaats van voor de televisie te recupereren van de gedane inspanningen, ga ik proberen om op de fiets te herstellen. Zo heb ik eergisteren een schitterend mountainbikeparcours (45 km) gereden in Zonhoven en omstreken. Bijna alles onverhard en prachtige singletracks. Met een gemiddelde snelheid van 21,5 km/h was het wel een snedige rit, vooral als je weet dat we op die singletracks nogal vaak zijn opgehouden door tragere bikers. In plaats van gisteren dan in de zetel te kruipen heb ik mij op de hometrainer genesteld.

Mijn eerste hersteltraining bestond uit een half uurtje fietsen. Waarbij ik de eerste 5 minuten heb los gereden, vervolgens 20 minuten met een comfortabele trapfrequentie geprobeerd om mijn hartslag tussen 125 en 130 bpm te krijgen. De laatste 5 minuten rustig gebold tot mijn hartslag onder de 80 bpm was gezakt. Morgen plan ik weer een herstelritje op de hometrainer. Natuurlijk blijf ik ook op dinsdag en donderdag mijn looptraining behouden, al was het maar om de vriendin een beetje gezelschap te houden.

Mijn geplande standaardweek voor deze maand gaat er dus als volgt uit zien:
Zondag: intensief tochtje met MTB of racefiets
Maandag: actief herstel op hometrainer (30 min)
Dinsdag: looptraining 30 minuten
Woensdag: actief herstel op hometrainer (30 min)
Donderdag: looptraining 30 minuten
Vrijdag: rustdag
Zaterdag: rustdag of korte rit onder anaërobe drempel

Neem ook regelmatig maar eens een kijkje in mijn trainingsschema op www.wielertoerist.be.

Geen opmerkingen: