maandag, november 27, 2006

In Memoriam: Isaac Gálvez Lopez


Vanmorgen keek ik, via een foto in de krant, recht in de (dode) ogen van Isaac Galvez. De Spaanse renner overleed dit weekend op de piste tijdens de 6-daagse van Gent. Vijftig jaar na het overlijden van Stan Ockers op de wielerbaan van Antwerpen wordt iedereen er opnieuw aan herinnerd dat de piste niet zonder gevaar is. Maar de wegrenners delen nog vaker in de klappen. De lijst van de "gevallenen" is lang, bekende en minder bekende namen. Het beeld van Fabio Casartelli die in de Tour van 1995 valt tijdens de afdaling van de Col de Portet d'Aspet staat voor eeuwig op mijn netvlies gebrand. De renner in blauw-rode Motorola-uitrusting die in foetushouding op het asfalt ligt. Het bloed dat de helling afvloeit. Kippenvel!

Dit tragische ongeval doet je als fervent fietser toch ook even stilstaan bij de risico's van je geliefde sport. Natuurlijk zijn de risico's niet te vergelijken met die van de profs, maar iedereen die regelmatig op de fiets kruipt kan meer dan waarschijnlijk terugblikken op een rijk "dat ging maar net goed"-verleden. Zo was er dit jaar die dag in Juli. Op weg naar Steinbach, in de afdaling van Werbomont naar Habiemont, even niet oplettend en met een snelheid van vlot boven de 60 raakte ik van de weg. Met meer geluk dan kunde kon ik nog corrigeren. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik één van die dikke bomen langs de kant van de weg had geraakt. Beter niet aan denken...


Nuttige Links
Condoleanceregister
Zijn Team: Caisse d'Epargne - Illes Balears 2006

UPDATE (4/1/2007): meer dan een maand na het dodelijk ongeval maakt Galvez' ploegmaat, Joan Llaneras, opnieuw deel uit van een baankoppel op de Zesdaagse van Rotterdam.

Geen opmerkingen: