woensdag, november 22, 2006

voedingssupplement Chlorella: nuttig? Nodig?


Deze week kreeg ik van het internetbedrijf Brainfit een berichtje in mijn mailbox waarin het product Chlorella werd aangeprezen: "ideaal voor je sportieve conditie".

Nu deed de naam "Chlorella" mij in eerste instantie denken aan een kruising tussen Cholera en Chlamydia. Niet om vrolijk van te worden dus. Maar blijkbaar is het een
groenwier dat rijk is aan chlorofyl (het pigment dat groene planten hun kleur geeft) en vol voedingsstoffen zit. Rijk dus aan eiwitten, ijzer en B-12.

Het gebruik van voedingssupplementen is natuurlijk even oud als sport zelf, ook binnen het wielerpeleton. Maar heb ik daar als amateursporter nu echt behoefte aan? Ga ik daar nu echt harder door fietsen?

Ik ben zowiezo geen fan van zogenaamde wondermiddelen in pilvorm, ook al gaat het om een natuurlijk product zonder gekende bijwerkingen. Natuurlijk zijn er mensen die deze pillen slikken en er gunstige effecten van ondervinden. Maar of dit dan door het product is, of dat er eerder sprake is van een psychologisch effect, is meestal niet duidelijk.

Om daar dan veel geld aan te spenderen, want je moet toegeven, goedkoop zijn die middeltjes nooit. Geef mij maar puur natuur. Alles begint met een
gezonde evenwichtige voeding. Als het daar al fout loopt mag je nog zo veel pillen slikken als je wil.

Geen opmerkingen: