dinsdag, november 14, 2006

Campagnolo Ultra Torque System


Voor 2007 heeft de Italiaanse fabrikant van fietsonderdelen, Campagnolo, een nieuw type trapas in het gamma. Het gaat om het Ultra Torque System (UTS), waarbij de traparmen zijn voorzien van een halve bracketas, die dan verbonden worden met elkaar in het midden van het trapashuis. De traparmen worden dan aan elkaar bevestigd door een Hirthvertanding (zie afbeelding) waarbij er één enkele bout gebruikt wordt om alles samen te houden. Mede dankzij dit nieuwe systeem, en het verbeterde ontwerp van de cranks, is er een gewichtsbesparing van 100 gram, of toch een winst van ongeveer 10%.

Nog een groot voordeel is dat Campagnolo de crankstellen niet alleen introduceert bij de topgroepen Chorus en Record (carbon), maar ook bij de goedkopere groepen Centaur, Veloce en Mirage (aluminium). Bij andere fabrikanten was het vaak enkele jaren wachten tot de innovaties ook tot in de goedkopere groepen waren doorgedrongen. Denk maar aan de Hollowtech II-techniek bij Shimano. Groot minpunt vind ik dan weer dat het nieuwe systeem enkel te krijgen is als dubbel (39/53) of als compact. Wie met een triple wil rijden zal voor het oude (of een ander) systeem moeten kiezen. Ik heb zo mijn redenen om niet voor een compact te kiezen.

De montage van het Ultra-Torque trapstel lijkt eenvoudig. Alleen heb je hiervoor natuurlijk weer specifiek materiaal nodig. De externe trapaslagers, waar fabrikanten als Shimano of FSA al langer gebruik van maken, hebben een andere passing. Hierdoor zijn ze niet volledig compatibel met de reeds bestaande lagersleutels, maar voor een sporadische montage zou het wel moeten werken. Wie een 100% passende sleutel wil zal die Campagnolo (UT-BB120) moeten aanschaffen. Daarnaast heeft Campa ook nog een verlengstuk voor je inbussleutel (UT-BB110) op de markt gebracht. Met een normale inbussleutel raak je immers niet aan de bevestigingsbout. Mocht je niet over het juiste gereedschap beschikken stelt Campagnolo in haar handleiding een alternatieve montage voor, met behulp van Loctite 222. Dit lijkt mij in elk geval niet aan te bevelen, en zelfs een beetje schandalig dat Campa dit zelfs durft voorstellen. Of verwachten ze nu al leveringsproblemen voor de specifieke sleutels?

Nuttige links:
Handleiding (NL) montage UTS-trapstellen
Videoclip: Ultra Torque System

1 opmerking:

Frederik zei

Hallo,

Ik heb op dit moment een campa veloce tripple. Ik heb een crankstel mirage ultra torque op het oog waarmee ik tripple wil vervangen. Kan dit ZONDER onderdelen te vervangen? Derailleurs voor en achter zijn ook wel al mirage.

Groeten,
Frederik