woensdag, april 11, 2007

Wij verdienen opslag!



Wij verdienen opslag, en met "wij" bedoel ik alle woon-werkfietsers die een fietsvergoeding krijgen. Sinds 1997 is de fietsvergoeding vrij van belastingen en vastgelegd op 6 frank, tegenwoordig 0,15 euro. De vergoeding is dus al 10 jaar ongewijzigd (in Nederland is de fietsvergoeding sinds vorig jaar al op 0,19 euro gebracht) Minstens tijd voor een indexaanpassing! Die index is ondertussen opgelopen van 101,29 tot 119,98, dat betekent dat de fietsvergoeding minstens 0,18 euro moet bedragen om evenveel geld voor je prestaties te krijgen. Dit is trouwens een voorstel van de fietsersbond, dat ook al werd overgenomen door parlementslid Hans Bonte.

Natuurlijk zien de werkgevers dit niet zitten. Te verwachten, maar een beetje kortzichtig. Ik vermoed dat het dagelijks fileleed een onderneming wel wat meer kost dan 0,18 euro per kilometer. Iemand zou eens moeten onderzoeken hoeveel auto's er kunnen worden geweerd mocht de fietsvergoeding op 0,20 of zelfs op 0,50 euro worden gebracht. Kan misschien nog een win-situatie worden voor de bedrijven?

Die fietsvergoeding is een mooie stimulans om te starten met fietsen naar het werk. Maar ik denk dat er weinig mensen het blijven doen enkel voor het geld, terwijl ze er eigenlijk geen bal aan vinden. Rijk zullen je er trouwens nooit van worden, dat heb ik in het verleden al eens aangetoond. Voor elke dag dat ik naar het werk fiets krijg ik 11,40 euro. Uitgerekend in uurloon komt dit op zo'n 3,80 euro per uur, een schamele 150 oude belgische frankskes. Geef toe, een hongerloon voor af en toe zware fysieke arbeid in soms zware omstandigheden. Positief punt, hoe harder je rijdt hoe beter je wordt betaald (per uur dan toch).

Geen opmerkingen: