woensdag, april 18, 2007

Pech onderweg: de trapas komt los!

Deze week voor het eerst in mijn woon-werkcarrière niet op eigen kracht thuis geraakt. Ik moest nog zo'n 15 kilometer rijden toen opeens mijn trapstel volledig blokkeerde. Bleek dat mijn rechter/vaste cup van mijn trapas los was gekomen en tegen de crank aandrukte. Hierdoor was er gewoon geen beweging meer in het trapmechanisme te krijgen. Gelukkig ben ik nog redelijk snel thuis geraakt (leve de GSM) en staat alles ondertussen weer vast. Al was dat ook niet zo eenvoudig. Mijn oude campagnolo cranks zijn op de trapas bevestigd met een inbusbout van 7 mm. Nu moet je zelf maar eens op zoek gaan naar een inbussleutel van 7 mm, geen eenvoudige opdracht.

Eigenlijk wel bizar dat die trapas zomaar loskomt tijdens het fietsen. Waarschijnlijk niet vast genoeg gezet bij de (her)montage enkele weken geleden en tijdens het trappen stilletjes aan losgekomen.

Met de (de)montage van mijn trapas moet ik altijd een paar keer nadenken hoe het weer zit met de draairichting. Vermits het hier gaat om een trapas met BSA/BSC-draad moet je de rechtercup tegenwijzerzin vastdraaien (linkse draad). Met de klok mee, en dus ook met de traprichting mee is losdraaien. Een handig ezelsbruggetje om te onthouden hoe het zit met de linkse en rechtse draad van een BSA/BSC trapas is te vergelijken met de pedalen. Pedalen moet je altijd tegen de traprichting in vastdraaien, om te vermijden dat je ze tijdens het trappen zou losdraaien. De cups van je trapas moet je dus altijd met de traprichting mee losdraaien. Dus zowel de linkercup (rechtse draad) als de rechtercup (linkse draad) naar voor draaien.

Geen opmerkingen: