donderdag, mei 18, 2006

Sportdrank...op zoek naar een alternatief....

Wanneer je vaak op de fiets zit, moet je natuurlijk ook zorgen dat je je vocht- en energievoorraad aanvult. Ik weet niet hoeveel geld ik eigenlijk uitgeef aan Extran, Aquarius, Aquana, AA-drink,.... Maar sportdrank is in elk geval niet goedkoop.

Bij sportdrank moet trouwens een onderscheid worden gemaakt tussen dorstlessers en energiedranken. Het verschil zit hem uitsluitend in het koolhydraatgehalte. Wanneer een drank 40 tot 80 gram koolhydraten per liter bevat, wordt het een dorstlesser genoemd, wanneer een drank 80-200 gram koolhydraten bevat spreekt men van een energiedrank.

Deze maand las ik in Fiets Magazine een bijdrage over Fantomalt (van Nutricia). Fantomalt is eigenlijk een dieetproduct, bestaande uit pure maltodextrine en zo te krijgen bij vrijwel iedere apotheker. Maltodextrine blijkt de basis te zijn van iedere commerciele energiedrank.

Zaterdag ben ik dus langsgeweest bij de apotheek voor een blik Fantomalt (ik betaalde ? 5,70 voor een blik van 400 gram) en bij een volgende lange rit ga ik eens zelf mijn energiedrank samenstellen. Hierbij rekeninghoudend dat maximaal per uur ongeveer 60 gram koolhydraat(KH) en 600-800 cc drank door het lichaam verwerkt kan worden. De optimale samenstelling van een sportdrank is daarom 60 gram KH in 600 cc. Sterker geconcentreerde oplossingen, b.v. met 130 tot 150 gr. KH, zoals in energiedranken, liggen veel te zwaar op de maag en worden vooral bij intensievere inspanning slecht verwerkt, ze remmen de zogenaamde maaglediging af, en daardoor ook de vochtopname. Energiedranken zijn daarom alleen geschikt in situaties met minimaal vochtverlies (bv. koud weer). Wetenschappers stellen dat een drank die 60 tot 80 gram koolhydraten per liter bevat in veel gevallen ideaal is voor de aanvoer van zowel vocht als energie.

Volgens Tour Magazin moet je hierbij ook nog rekening houden met het weer. Hoe warmer hoe meer je moet drinken (hoe kouder, hoe minder je zal drinken), dus hoe kleiner de concentratie KH/liter. Immers, je lichaan kan toch maar 60 gram KH per uur opnemen. Tour Magazin stelt daarom voor:
- 25 graden of warmer: max 40 gram per liter
- 20-25 graden: max 50 gram per liter
- 10-20 graden: max 60 gram per liter
- onder de 10 graden: max 80 gram per liter.

Mijn recept:
Per bidon van 600cc, 60 gram Fantomalt, een snuifje zout (voor een betere vochtopname) en limonadesiroop (voor de smaak)

Maar of dit nu zo veel goedkoper is dan de klassieke kant-en-klare sportdranken, daar heb ik toch mijn twijfels over. Per bidon kom je met Fantomalt toch ook al snel aan 0,80 euro.

UPDATE: lees ook "mijn Fantomalt-debacle"

Geen opmerkingen: