donderdag, maart 01, 2007

Geheelonthouder voor een maand!


Gisteren heb ik mijn twee laatste Palmpkes va de maand gedronken. De maand maart ga ik immers als geheelonthouder door het leven, een maand lang bewust geen alcohol drinken. Waarom doe ik mijzelf dit aan?

Ten eerste om voor mijzelf te bewijzen dat ik niet verslaafd ben aan alcohol. Niet dat ik een zuiplap ben (verre van), ik heb het dan ook niet over lichamelijke verslaving, eerder een sociale verslaving. De scheiding tussen gelegenheidsdrinker en gewoontedrinker is vaak moeilijk te trekken. Waarom drink ik bijna altijd alcohol op café? Waarom vind ik een avondje uit zonder pintjes meestal maar een saaie avond?

Ten tweede om mijn lichaam te zuiveren, een grote lenteschoonmaak zeg maar. Om mijn lichamelijke zuiveringsinstallaties (lever en nieren) eens een maand te ontlasten. Dat doe ik door alcohol te bannen, en daarnaast weinig vetten (sowieso) en geraffineerde suikers te eten. Dus weinig tot geen chocolade, koekjes, cake, charcuterie, snoep en chips. Dat ik tegelijkertijd ook wat van mijn wintervet kan kwijtspelen is mooi meegenomen. Het moeilijkste zal ongetwijfeld het bannen van de caféïne worden. Koffie drinken is vooral een gewoonte, maar hier speelt ook het aspect lichamelijke verslaving mee. Ik drink dagelijks meer dan een liter koffie. De bedoeling is om dit in de eerste dagen van de maand stilletjes aan af te bouwen en zo ook de koffie volledige te bannen voor de rest van de maand.

Dit alles heeft natuurlijk ook met het fietsen te maken. Omdat maart dé maand van de opbouw is wil ik mij zo goed mogelijke voorbereiden. Zondagmorgen met een houten kop op de fiets past niet echt in dit plaatje. Tijdens het (intensief) fietsen wordt immers melkzuur geproduceerd in je lichaam. Als je zwaar op de lappen bent geweest heeft je lever het al druk om de alcohol af te breken, en dus geen tijd om het melkzuur aan te pakken. Het melkzuur stapelt zich op in de spieren en geeft bijgevolg krampen. Je prestatievermogen in het algemeen zal trouwens afnemen door alcoholgebruik.

Meer weten over sporten en alcohol? Klik
hier.

Geen opmerkingen: