zaterdag, juli 14, 2007

Het Z-mysterie...

Vandaag heb ik het Z-mysterie opgelost. Vorige week was mij immers opgevallen dat er vlak voor mijn deur nieuwe pijlen van een toertocht op het wegdek waren geschilderd. Witte pijlen met een Z eronder. Ik kon mij niet onmiddellijk voorstellen om welke tocht uit de buurt het zou kunnen gaan.

Dan maar de test gedaan en de pijlen gevolgd, via Gingelom ging het naar Jeuk en zo Wallonië binnen. Al snel werd het mij duidelijk: dit was de nieuwe Cicli Fondriest, een rit die binnen twee weken wordt verreden. Sinds dit jaar heet die rit trouwens de Dynatek Classic. En bij een nieuwe naam horen blijkbaar nieuwe pijlen én een hertekend parcours. Maar waarom er een Z onder die pijlen staat is mij nog niet duidelijk... De Z van Zoutleeuw misschien?

Ook vandaag was de inwijding van de nieuwe fiets van een fietsmaat: een Canyon Ultimate CF Pro 7.0. Ziet er gelikt uit, en prijs/kwaliteit bijna niet te kloppen. Enig (esthetisch) minpuntje vind ik de "undersized" vork die daardoor maar dunnetjes overkomt in vergelijking met de rest van het frame. Oordeel zelf maar op deze foto.

Een minpuntje qua afmontage vind ik persoonlijk het dubbel crankstel. Maar dat was niet zijn keuze maar eerder van moeten, de compact-versie was immers niet meer leverbaar en een triple was zelfs geen optie. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.

Nu heb ik mijn voorkeur voor een triple nooit onder stoelen of banken gestoken en ik zie die compact-crankstellen meer als een modeverschijnsel. Want wat zijn nu eigenlijk de troeven van een compact t.o.v. een triple?

  • Lichter: is dat een argument voor de gemiddelde toerist met overgewicht?
  • Minder ingewikkeld en vlotter schakelen: voor de gemiddelde toerist is 2 of 3 keer klikken nu toch ook geen wereld van verschil?
  • Lagere Q-factor*: Q-Wat?!? Inderdaad, daar heeft de gemiddelde toerist nog nooit van gehoord, laat staan dat hij er wakker van ligt.
  • Betere kettinglijn: het klopt dat bij een triple uw kettinglijn meer scheef kan lopen en je hierdoor meer wrijving (weerstand), en dus ook slijtage krijgt. Maar een scheve kettinglijn hangt vooral af van diegene die de schakelhendels bedient. Niet?
  • De prof rijden er ook mee: Klopt! Maar vaak rijden profs met bepaald materiaal vanwege sponsorverplichtingen. Het is pas waneer een prof buiten zijn sponsorcontracten om met bepaald materiaal rijdt dat je kan concluderen dat hij er echt wel op gesteld is.
* Q-factor: afstand (in mm) tussen de beide pedalen. Hoe kleiner, hoe effiiciënter de trapbeweging.

Een triple is trouwens niet enkel voor wielertoeristen die de bergen in willen de ideale afmontage, ook als je graag op souplesse rijdt is een 39 ideaal. Bij een compact is de 34 te klein en de 50 net te groot.

Geen opmerkingen: