donderdag, augustus 05, 2004

Fiets je rijk?

Ik krijg wel vaker de opmerking 'jij fietst je rijk', en dat is ook de slogan van de campagne waarmee men de mensen op de fiets probeert te krijgen. Vijftien cent per kilometer is altijd beter dan niets en zeker mooi meegenomen, maar om nu te zeggen dat ik er rijk van word. Reken je even mee?

We moeten in de eerste plaats onderscheid maken tussen vaste en variable kosten. Natuurlijk speelt het aantal kilometers hierin een grote rol, hoe minder het aantal kilometers hoe duurder het wordt.

Om naar het werk te fietsen heb je in de eerste plaats een fiets nodig. Iemand die dagelijks toch een aantal kilometer moet afleggen heeft graag een degelijke (race)fiets tussen de benen. We kopen dus een nieuwe maar bescheiden racefiets van 1000 euro. We rijden hier 4 jaar mee en verkopen hem dan door voor 250 euro. (afschrijving op 4 jaar en een restwaarde van 250 euro) Rekening houdend met de gederfde intresten maakt dit zo'n 200 euro per jaar. Totale vaste kosten dus 200 euro per jaar. Met 5000 woon-werk kilometers per jaar komt dit op 4 eurocent vaste kosten per kilometer. Voor iemand die maar half zoveel fietst is naar het werk fietsen twee keer zo duur.

Nu de variabele kosten. Jaarlijks verslijt je één à twee paar banden, een ketting,.... Daarnaast maak je af en toe ook wel wat brokken. Voor alle herstellingen en vervangstukken mag je ook snel 250 euro rekenen, en zeker meer wanneer je al het onderhoud laat uitvoeren door een fietsenmaker. Dit betekent dus 5 cent per kilometer aan onderhoudskosten (uitgaande van de 5000 km per jaar).

Daarnaast moet je ook nog kleding hebben. Hier kan je natuurlijk heel ver in gaan, maar zelfs een gesponsorde uitrusting kost al snel 50 euro, en om er een beetje frisjes bij te lopen heb je er toch enkele van nodig. Tel daar nog schoenen, windjack, regenjas, helm en eventueel winterkleding bij en je komt toch al snel op 250 euro per jaar, oftewel 5 cent per km.

De totale kost van het woon-werk verkeer bedraagt in mijn voorbeeld 14 eurocent per kilometer. Per kilometer maak je dus 1 cent winst. Op jaarbasis levert dat 50 euro bonus op. Dus om nu te zeggen dat je er rijk van wordt?

Met dank aan Fiets Magazine, nr 2, 6 februari 2004, pagina 6.

Geen opmerkingen: